Tanker ruske "flote u sjeni" Eagle S, na koji su se na Božić ukrcali specijalci finske obalne straže zbog sumnje na sabotažu podmorskog kabela na Baltiku, ...
... imao je instalirane uređaje koji su mu omogućili da postane svojevrsni špijunski brod za Rusiju, objavio je danas Lloyd's List, jedan od najstarijih svjetskih poslovnih informativnih servisa koji se fokusira na pomorsku industriju.
Visokotehnološka oprema na brodu bila je neuobičajena za trgovački brod i trošila je puno energije iz brodskog generatora, što je dovelo do opetovanih nestanaka struje, rekao je izvor upoznat s brodom, prenosi Index.hr.
Još jedan tanker iz istog vlasničkog klastera, Swiftsea Rider, koji je isto tako pod sankcijama Ujedinjenog Kraljevstva, također je imao instaliranu sličnu opremu, rečeno je Lloyd's Listu.
Eagle S, koji plovi pod zastavom Cookovih otoka, te Swiftsea Rider, koji plovi pod zastavom Hondurasa, dva su od 26 starijih tankera povezanih s Rusijom s nejasnim vlasničkim strukturama.
Tankeri kojima se zaobilaze sankcije kupljeni su između 2022. i 2023. i stavljeni u ugovore o zakupu s Eiger Shippingom, brodskim ogrankom ruskog naftnog trgovca Litasca. Na Eagle S su se ukrcale finske snage koje su istraživale nedavnu sabotažu podmorskog kabela Estlink 2, koji je prekinuo opskrbu Estonije strujom iz Finske.
Tanker je oko podneva 25. decembra usporio i vukao sidro po dnu, saopćila je finska policija, dodavši da su tom prilikom oštećena još tri kabla.
Izvor, koji je govorio pod uslovom anonimnosti, dostavio je Lloyd's Listu najmanje 60 povjerljivih dokumenata o Eagle S u junu, uključujući izvještaje o provjeri u kojem su navedeni mnogi sigurnosni nedostaci otkriveni tokom inspekcije poduzete dok je bio na sidru u danskim vodama tog mjeseca.
Ovi dokumenti i drugi koji se odnose na tankere "flote iz sjene" koji pružaju povjerljive i privatne informacije o klasi, osiguranju i zastavi te drugim tehničkim i regulatornim zahtjevima, u to su vrijeme bili potvrđeni kao autentični.
U julu je Lloyd's List obavijestio o ozbiljnim nedostacima na brodu Eagle S koji su ugrozili sigurnost okoliša i posade te je naglasio loše održavanje i nepoštivanje regulatornih i tehničkih standarda "flote u sjeni".
Izvor je od tada dao dodatne informacije, rekavši za Lloyd's List da je na brodu Eagle S identifikovana neovlaštena osoba, koja nije bila pomorac.
Oprema za prisluškivanje i snimanje dopremljena na 20 godina stari tanker pomoću "ogromnih prijenosnih kofera" zajedno s "mnogim prijenosnim kompjuterima" koja su imala tastature za turski i ruski jezik.
Odašiljački i prijemni uređaji korišteni su za snimanje svih radiofrekvencija, a po dolasku u Rusiju iskrcani su na analizu. "Nadzirali su sve brodove i avione NATO-a", rečeno je Lloyd's Listu.
"Koristili su ih radijski operateri iz Rusije, Turske i Indije", rečeno je. Eagle S također je ispustio "uređaje nalik senzorima" u La Manche tokom tranzita, dodao je izvor.
Tvrdnje da se trgovački brodovi povezani s Rusijom koriste za špijunažu i sabotažu u Baltičkom moru, gdje je Rusija okružena NATO saveznicima, naglašavaju rastuću geopolitičku napetost u regiji usred poziva evropskih političkih lidera na pojačanu odbranu pomorske infrastrukture.
Oštećenje kabela Estlink 2 je drugi put da su ključni podmorski kablovi između članica NATO-a oštećeni u zadnja dva mjeseca, ali prvi put da su vlasti upale na komercijalni brod osumnjičen za sabotažu.
U novembru je brod za rasuti teret Yi Peng 3 pod kineskom zastavom optužen da je povukao sidro kako bi oštetio komunikacijski kabel C-Lion 1 koji povezuje Finsku i Njemačku.
Brod za rasuti teret proveo je više od četiri sedmice u međunarodnim vodama u danskim tjesnacima dok su njemački, švedski, danski i finski zvaničnici istraživali, ali je na kraju isplovio prošle subote.
Posada broda Eagle S bila je svjesna špijunskih aktivnosti "jer se to nije moglo sakriti", ali su bili "pod prijetnjom smrću, pa su šutjeli", rekao je izvor.
Stvarni vlasnici brodova Eagle S i Swiftsea Rider skriveni su iza složenih korporativnih struktura. Registrovani vlasnik broda Eagle S je firma koja navodno ima ured u poslovnom centru luksuznog hotela u Dubaiju.
Direktor broda Peninsular Maritime India Private Limited, sa sjedištem u Mumbaiju, nije bilo moguće kontaktirati. Na jedan od telefonskih brojeva navedenih na web stranici kompanije niko se nije javljao, a osoba koja se javila na drugi broj odmah je spustila slušalicu na pitanje je li to telefonski broj za Peninsular Maritime. Nije odgovoreno ni na e-mail upit.
Web stranica kompanije tvrdi da je registrovana u Engleskoj, što ukazuje da se vjerovatno radi o "copy-paste" predloška kakav obično koriste brodarske kompanije "flote u sjeni", zaključuje Lloyd's List.
(Vijesti.ba)