15.01.2025 / 13:20 Obrazovanje - Global Teacher Prize

Danilo Kovač među 50 najboljih nastavnika na svijetu

Danilo Kovač među 50 najboljih nastavnika na svijetu
Danilo Kovač

Danilo Kovač, autor pobjedničke prakse Nagrade za inovativne nastavnike za 2022. godinu, u kategoriji Nastavnice i nastavnici u srednjoj školi, jedan je od 50 finalista ovogodišnje najprestižnije nastavničke nagrade – Global Teacher Prize.

U predstavljanju Danila Kovača i njegovog rada na zvaničnoj internetskoj stranici Global Teacher Prizea kaže sa da je profesor historije iz Bosne i Hercegovine transformativni edukator koji je posvećen korištenju povijesti kao alata za pomirenje, kritičko promišljanje i građansku odgovornost.

Oblikovan vlastitim ratnim iskustvima, usredotočio se na rješavanje neriješenih trauma iz nedavne prošlosti te poticanje pomirenja u podijeljenom društvu. Njegove inovativne metode podučavanja, zajedno s opsežnim doprinosom u području obrazovanja, imale su dubok uticaj na lokalnom i međunarodnom nivou. Akademski put Danila kovača odražava odlučnost da transformira obrazovanje. Potpomognut Cheveningovom stipendijom, stekao je magisterij iz historije na Univerzitetu u Londonu, a kasnije je završio doktorat iz s temom iz Drugog svjetskog rata na Univerzitetu Sapienza u Rimu.

U nastavi je koristio nepristrane arhivske izvore za razvoj nastavnih materijala koji naglašavaju individualnu moralnu odgovornost, pravdu i pomirenje – alate osmišljene da pomognu učenicima da se kritički bave poviješću i bave se društvenim problemima.

Također koristi kreativne, interdisciplinarne pristupe podučavanju historije, a njegovi projekti integriraju umjetnost i humanističke nauke kako bi potaknuli empatiju i građanski angažman. Značajni primjeri uključuju pozorišnu predstavu inspiriranu Milanskim ediktom, koja je potaknula rasprave o vjerskoj toleranciji, i muzejsku izložbu o slikarkama tokom Prvog svjetskog rata, koja je dovela u pitanje rodne stereotipe. Kroz ove inicijative, učenici Danila Kovača razvili su nužne kompetencije 21. vijeka, uključujući istraživanje, medijsku pismenost i javni nastup.

Opisujući doprinos obrazovanju mladih na internetskoj stranici naglašavaju da je profesor Kovač strastveni mentor koji je usmjerio gotovo 180 studenata da nastave visoko obrazovanje u inostranstvu, uključujući vrhunske institucije poput Harvarda. Njegovo vodstvo u poticanju globalnog građanstva vidljivo je u njegovim projektima koji promiču međukulturalnu saradnju. Na primjer, napravio je interaktivnu historijsku kartu koja je osvojila nagradu za inovaciju i uključio studente u plesne inicijative usmjerene na pomirenje koje je poduprlo Američko veleposlanstvo, kaže se u opisu nastavnih aktivnosti Danila Kovača.

Nagrada za inovativne nastavnike, koju od 2016. godine organizuje Centar za obrazovne inicijative Step by Step najprestižnija je nastavnička nagrada u Bosni i Hercegovini i dio je Global Teacher Prize nagrade te pobjednici iz Bosne i Hercegovine ne prolaze kompletan nominacijski i selekcijski put – preskoče nekoliko koraka.

Global Teacher Prize je godišnja nagrada od milion američkih dolara koju Varkey fondacija dodjeljuje nastavniku koji je dao izuzetan doprinos profesiji. Nominacije nastavnika, koji ispunjavaju određene kriterijume, su otvorene za sve nastavnice i nastavnike na svijetu.

Global Teacher Prize Academy selektuje i bira najbolje od prijavljenih praksi. Članovi Akademije su stručnjaci za obrazovanje, direktori, novinari, javni službenici, tehnološki poduzetnici, direktori kompanija i naučnici iz cijelog svijeta.

Global Teacher Prize, koju novinari nazivaju Nobelovom nagradom za nastavu, naglašava i slavi profesiju, a istovremeno daje veće priznanje radu nastavnika širom svijeta.

Iz Varkey fondacije kažu da žele promovirati nastavnike kao zvijezde i podržati kvalitet obrazovanja kako bi istakli ogroman uticaj nastavnika koji imaju u našim životima. Naglašavaju da nastavnička profesija treba biti najvažnija profesija na svijetu i treba im odati dužno poštovanje.

U Konjicu 17.1.2025. dodjeljuju se Nagrade za inovativne nastavnike – prakse za 2024. godine. Jedan od članova Komisije, koja je odlučivala o ovogodišnjim nominovanim i pobjedničkim praksama, bio je i Danilo Kovač.


Slavljenje magičnih nastavnica i nastavnika

Nagrada za inovativne nastavnike u Bosni Hercegovini, u organizaciji Centra za obrazovne inicijative Step by Step, dodjeljuje se 8. put. Kao dio najprestižnije svjetske nagrade za nastavnice i nastavnike – Global Teacher Prize – nagrada za inovativne nastavnike prezentira, promovira i nagrađuje kvalitet, kreativnost, inovativnost nastavničke prakse nastale u protekloj školskoj godini. Nastavnici se samostalno prijavljuju u okviru propisanog obrasca, unaprijed su propisani kriteriji (inovativnost i kreativnost; doprinos učenju i razvoju djece; mogućnost primjene u drugim sredinama; doprinos konceptima održive budućnosti i ekološke pravde, kontekst u obrazovanju) i odluku donose nastavnice i nastavnici pobjedničkih praksi iz prethodnog ciklusa.

Autonomnost nagrade, sloboda članicama i članovima komisije u odabiru nominovanih i pobjedničkih praksi zaštitni je znak ovakvog nagrađivanja. Nastavnice i nastavnici prepoznali su to i ove godine te je pristiglo blizu 170 nastavnih praksi u 5 različitih kategorija (odgajateljice i odgajatelji u predškolskom odgoju i obrazovanju; učitelji i učiteljice razredne nastave u osnovnim školama; predmetni nastavnici i nastavnice u osnovnim školama; predmetni nastavnici i nastavnice u srednjim školama; stručne saradnice i stručni saradnici na svim nivoima odgoja i obrazovanja).

Liste nominovanih u svakoj kategoriji objelodanjene su krajem 2024. i među nominovanima kriju se ovogodišnje pobjednice i pobjednici. Njihova imena bit će poznata 17.1.2025. na svečanoj ceremoniji dodjele koja se ove godine održava u Konjicu.

Od svih pristiglih praksi bilo je teško izdvojiti samo 5 najkvalitetnijih za nominaciju tako da je u 4 kategorije odabrano i više čarolija iz učionica.

U vrtićima – među nominovanim praksama – predškolska djeca su sa svojim odgajateljicama prolazili kroz neobičan poligon s preprekama koji ima pomaže u cjelovitom razvoju; pozivala u pomoć superježa da s djecom izgrađuje socijalne vještine, ukazuje na emocije, primjećuje zdrave navike; muzikom bojili vrtićku svakodnevnicu – slušali različite muzičke žanrove, učili svirati instrumente pa čak osnovali i vrtićki orekstar; družili se sa kornjačama sveznalicama koje su im pomogle da održe i razviju radoznalost, da potaknu fizičku aktivnost, razviju emocionalnu stabilnost; učila i izvan objekta vrtića učestvujući u pravoj seoskoj avanturi; proširivala znanja o životinjama i matematici iz kartonskog srećnog laptopa.

U razrednoj nastavi u osnovnoj školi đacima je bilo jednako zabavno kao i drugarima iz vrtića: usvajali su “sedam viteških vještina” (ključne kompetencije) kroz čitav niz aktivnosti u toku jedne školske godine; izrađivali skulpture od pur pjene i promatrali značajna umjetnička djela; putomatom razvijali nadarenost jednog učenika u matematici, zajedno s drugim učenicima koji ga na tom matematičkom brzom putu prate; usvajali tablicu množenja uz kockice i osmišljenu društvenu igru; gramofon i klavir (upakovano u veseli kofer) povod su bili za učenje o digitalnom u muzici, a onda i o važnosti same muzike u životu svakog djeteta.

Stariji đaci u osnovnoj školi, koji su učestvovali u nominovanim praksama, također su imali zanimljivu prethodnu godinu: dramska radionica usavršila je njihove glumačke vještine i odvela ih na turneju po školama s rubnih područja u kojima su igrali predstave za đake i uposlenike; koristeći tehnologiju odlazili u prošlost bh. književnika i otkrivali vrijeme i prostor u kojem su stvarali svoja djela; đaci su koristili ChatGPT za planiranje priča, a onda vlastitu originalnost i kreativnost koristili za pisanje na osnovu plana; snimali film o Olimpijadi u Sarajevu; broć ugradili u turističke temelje Čitluka; istraživali kulturno nasljeđe okoline Mostara; ispravili nepravdu u nastavi historije – prizivali u učionicu mnoge važne žene i objasnili šta od njih mogu učiti.

Srednjoškolci, također, rade sa sjajnim profesoricama i profesorima. Čitajući nominovane prakse vidimo da su đaci, koristeći elemente likovnih, literarnih i muzičkih elemenata, tematizirali mentalnu snagu mladosti; interaktivnim teatrom tematizirali reproduktivno zdravlje i maloljetničke trudnoće; srednjoškolci u ulozi edukatora u vrtićima i osnovnim školama – poučavali ih oralnom zdravlju; primjenjivali znanja iz psihologije u školi i lokalnoj zajednici; debatirali o energetskim pićima, legalizaciji marihuane i posljedicama različitih ovisnosti; konstruisali automobile na solarni pogon.

Stručne saradnice i stručni saradnici također su radili zanimljive prakse s učenicama i učenicima u protekloj godini. Bibliotekarka sa svim đacima škole kreira Knjigu generacije – tematsku zbir učeničkih radova na istu temu; u drugoj školi biblotekarka, koristeći književnost, razgovara s djecom o zelenoj pismenosti; đaci suorganizrali te učestvovali na STEAM sajmu; kreirali Mešafest – decembarski susret sa kreativnim, sportskim i umjetničkim aktivnostima; zajedno prelazili administrativne granice fenomena “dvije škole pod jednim krovom”, animirali (na različite načine) književna djela.

Osim nominovanih, ove godine pristiglo je još sjajnih nastavničkih praksi koje svjedoče o kreativnossti i posvećenih uposlenica i uposlenika u školama širom Bosne i Hercegovine; pokazuju, po ko zna koji put, da je moguće, usprkos zapuštenosti obrazovnog sistema, kreirati učionička i izvanučionička čuda u kojima djeca uče, napreduju, uživaju i sazrijevaju. Zaista, posvećeni nastavnici su najvažniji društveni resurs.

Svečana ceremonija dodjele Nagrade za inovativne nastavnice i nastavnike desit će se u Konjicu, 17.1.2025., s početkom u 19:00. Prenos je moguće pratiti uživo na kanalima Centra za obrazovne inicijative Step by Step.

Tokom ceremonije bit će dodijeljena i jednokratna pomoć za uposlenice i uposlenike u školama iz Hercegovačko-neretvanskog i Srednjobosanskog kantona koji su stradali u nedavnim poplavama. Jednokratna pomoć bit će isplaćena iz fonda donacija građanki, građana i poslovnih subjekata koji su organizirali Fondacija Sami Čamdžić, Pomozi.ba i COI Step by Step.

Najava – povodom desete godišnjice nagrade COI “Step by Step” dodjeljuje 20.000 KM za najbolju od svih pobjedničkih praksi u okviru Nagrade za inovativne nastavnike.


(Vijesti.ba) 

 

Izdvajamo