Suosnivač kompanije Xpeng, He Šaopeng, kaže da je broj novih električnih vozila opremljenih visokoautomatizovanim sistemima pomoći u vožnji – tzv. „vožnja bez ruku“ – u Kini naglo porastao tokom posljednje decenije i da sada nadmašuje zapadne konkurente.
Ako želite da znate zašto se trenutno tehnološki najnapredniji automobili prave u Kini, a ne u Sjedinjenim Američkim Državama ili Evropi, dovoljno je da pogledate dva broja koja ilustruju vrtoglavi tempo inovacija, piše Fortune.
Broj 50 predstavlja udeo tzv. vozila na novu energiju (NEV) u ukupnom kineskom tržištu. Drugim riječima, svako drugo novo prodato vozilo prošle godine bilo je električno ili hibridno s mogućnošću punjenja.
Drugi broj, 55,7, predstavlja procenat NEV vozila prodatih prošle godine koji su imali „vožnju bez ruku“, odnosno automatizovane sisteme pomoći u vožnji, slične Teslinom „Full Self-Driving“ ili Fordovom „BlueCruise“-u.
Za poređenje, kada je He Šaopeng 2014. godine suosnovao kineskog proizvođača električnih vozila Xpeng, koji je danas listiran na berzi u Njujorku, ti brojevi su bili ispod 1%.
“Može se reći da je Kina doživjela ogroman razvoj tokom posljednje decenije”, rekao je He na globalnoj promociji svog brenda održanoj ove godine u Hongkongu, gdje je njegov premijum porodični kombi X9 bio zvijezda večeri.
Deset godina može djelovati kao dug period u industriji potrošačke elektronike, ali u automobilskoj industriji – koja je izuzetno posvećena bezbjednosti – to je približno jedan puni životni ciklus proizvoda, od dizajna novog modela do posljednje godine njegove proizvodnje.
Za poređenje, ukupna prodaja električnih i hibridnih vozila u SAD čini svega oko 11% tržišta lakih vozila, dok je u Evropi taj broj veći – 23%.
Kada je riječ o funkcijama pomoći u vožnji, teško je pronaći direktno uporedive podatke.
Ali ako uzmemo Teslu kao primjer, najnaprednija funkcija „vožnje bez ruku“ nalazi se možda u svega četvrtini njenih vozila, a izvršni direktor Ilon Mask je čak dva puta snižavao cijenu da bi podstakao potražnju.
Zbog toga su američki i evropski regulatori sada prinuđeni da uvedu visoke carine kako bi spriječili da njihova tržišta preplave pristupačna kineska električna vozila.
Ipak, direktor He je optimističan kada je riječ o međunarodnom uspjehu Xpeng-a: “Tokom naredne decenije, cilj nam je da više od polovine prodaje dolazi iz inostranstva, kako bismo zaista postali vodeći kineski izvoznik u srednjem i višem segment”.
Nedavno je Volkswagen – koji je decenijama bio neprikosnoveni lider na kineskom tržištu zahvaljujući prednosti ranog ulaska – ušao u direktno partnerstvo sa Xpeng-om.
Ko je He Šaopeng?
Zahvaljujući novcu koji je zaradio prodajom popularnog mobilnog pregledača UCWeb kompaniji Alibaba, He je pokrenuo kompaniju za proizvodnju električnih vozila Xpeng.
Slično kao Ilon Mask, koji je zaradu od prodaje PayPal-a eBay-u iskoristio za ulaganje u tada malo poznati startap Tesla 2004. godine.
Za Tesline obožavaoce, He se često doživljava kao imitator Maska, koji prati poznat obrazac – gotovo u potpunosti. Poput Maska, He je razvio sopstvene čipove za autonomnu vožnju, napravio humanoidnog robota (nazvanog „Iron“) i proširio se u vazduhoplovstvo. Razlika je u tome što se, umjesto na rakete, He kladi na leteće automobile.
Ipak, Xpeng posluje u potpuno drugačijoj ligi u poređenju s Teslom kada su u pitanju obim i tržišna vrijednost.
Tesla je godinama uživala gotovo monopol u Zapadnom svijetu, zahvaljujući tehnološkoj prednosti, sopstvenom softveru i dominantnoj mreži punjača. Suprotno tome, Xpeng se bori na prenatrpanom kineskom tržištu kojim dominira BYD i koje je preplavljeno ambicioznim konkurentima.
Kao rezultat, Xpeng i dalje zauzima tek sedmo ili osmo mjesto među kineskim brendovima novih energetskih vozila.
Da li će kompanija He Šaopenga preživjeti aktuelni cjenovni rat u kineskoj EV industriji – pitanje je koje i dalje ostaje otvoreno.
(Vijesti.ba)