17.06.2025 / 14:55 Svijet - Sukob Izraela i Irana

Tankeri počeli da izbjegavaju rute u zoni konflikta

Tankeri počeli da izbjegavaju rute u zoni konflikta
Foto: Arhiv

Neki vlasnici i menadžeri tankera za naftu obustavili su od petka ponudu svojih brodova za bliskoistočne rute jer procjenjuju rizike od sukoba Izraela i Irana.

To je, navodi Blumberg, podstaklo zabrinutost u vezi sa izvoznim tokovima iz tog regiona.

Iako je vjerovatnoća značajnih ili dugotrajnih poremećaja u snabdjevanju u ovoj fazi mala, stabilnost brodskog prevoza na Bliskom istoku biće u fokusu globalnog tržišta nafte u narednim nedjeljama.

Taj region učestvuje u trećini svjetske proizvodnje, a glavni izvoznici poput Saudijske Arabije i Ujedinjenih Arapskih Emirata imaju malo prostora za preusmjeravanje izvoza ukoliko bi brodski transport iz Persijskog zaliva bio pogođen.

Kako su se neprijateljstva intenzivirala, uključujući izraelske napade na iransku energetsku i nuklearnu infrastrukturu, vlasnici tankera pažljivo prate uslove za navigaciju brodova kroz Ormuški moreuz u Persijski zaliv. Iako još nisu primjećena preusmjeravanja brodova, vlasnici se uzdržavaju od zakazivanja novih putovanja u Zalivu, postavljajući temelje za veće cijene prevoza i mogućnost prekida brodskog prevoza.

Trgovci i brodski brokeri rekli su da su cijene za referentnu rutu TD3C za supertankere koji plove između Bliskog istoka i Kine bile oko 55 do 58 poena na svjetskoj skali u petak, što je povećanje od oko 20-30 odsto u odnosu na početak nedjelje.

Svjetski poeni su procenat osnovne fiksne stope, koja se utvrđuje za svaku glavnu rutu na početku godine. Ugovori o špediciji tereta - derivat koji omogućava kupcima da fiksiraju buduće stope, povećani su kao pokazatelj opreza u cijelom sektoru. Slobodne transakcije (FFA) za rutu TD3C porasle su u ponedjeljak na skoro 14 dolara po toni, u poređenju sa oko 11 dolara prije izraelskih napada na Iran.


(Vijesti.ba / Tanjug)

Izdvajamo