On "svojim obožavateljima prenosi poruku da pripadaju velikoj naciji" i istovremeno se predstavlja "kao provokator i kao narodni junak", prenosi Deutsche Welle.
List dalje navodi da je 'Za dom spremni' "pozdrav fašističke ustaške organizacije, koja je tokom Drugog svjetskog rata u Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini uspostavila marionetsku državu pod nacističkom Njemačkom", te da su i u subotu "stotine hiljada ljudi bez oklijevanja uzvikivale taj fašistički pozdrav".
Autor piše da ta fraza i dalje izaziva strah među manjinama u Hrvatskoj, te da su za vrijeme ustaške vlasti masovno ubijani Jevreji, Srbi i Romi. "To zasigurno nije bilo nepoznato ne samo Thompsonu, već i brojnim poznatim osobama iz politike i fudbala koje su bile prisutne na koncertu. No to kao da nikoga nije smetalo. Čak je i konzervativni premijer Andrej Plenković sa svojom djecom posjetio Thompsona na generalnoj probi. Koncerti čovjeka koji je uzeo ime po američkom mitraljezu (Thompson) bili su tokom rata (1991. – 1995.) rituali kolektivnog jačanja identiteta – i to su ostali do danas", navodi se u tekstu.
Kršćanski nacionalizam
Potom se podsjeća da su zbog veličanja fašizma Thompsonu posljednjih godina bili zabranjivani koncerti u Švicarskoj, Njemačkoj, Austriji, Holandiji, Bosni i Hercegovini i Sloveniji.
Na kraju autor zaključuje da Thompson kanališe nacionalna osjećanja i pojačava ih, te da se tu radi o obliku hrišćanskog nacionalizma. "Kod Thompsona su uvijek prisutni Dobri: porodica, hrvatski narod, Bog, Marija. I Zli: komunisti i izdajnici hrvatskog naroda. Tokom koncerta u subotu, svjetlosni dronovi su na noćnom nebu iscrtali krst i sliku Marije, Isusove majke – hrvatski nacionalizam je usko povezan s iskrivljenim oblikom katoličanstva.
Thompson je predstavnik onog hrišćanskog nacionalizma koji je kao politički pokret posebno postao poznat u SAD-u oko Donalda Trumpa. Radi se o vjerovanju u nadmoć nad nekršćanima, ideji da se pripada "izabranom narodu", pokušaju ukidanja odvojenosti Crkve i države te podršci tradicionalnim rodnim ulogama", zaključuje se u tekstu Neue Zürcher Zeitunga.
I autor osvrta u listu Berliner Zeitung je uznemiren: njegov tekst nosi naslov: 500.000 Hrvata slavi fašizam i podnaslov: Koncert ultranacionalističkog pjevača Thompsona baca uznemirujuće svjetlo na stanje u zemlji.
Nakon objašnjenja porijekla pozdrava "Za dom – spremni", autor povlači paralelu s Njemačkom: "Zamislimo samo na trenutak da se pola miliona ljudi u Berlinu okupi na koncertu desničarskog rocka i kolektivno uzvikuje 'Sieg Heil'. Nezamislivo u Njemačkoj. U Hrvatskoj, međutim, fašistički pozdrav 'Za dom spremni' iz mase se glasno skandira." Pritom je, smatra autor, "posebno uznemirujuće bilo veliko prisustvo mladih među posjetiocima koncerta – generacije koja ratove devedesetih nije doživjela i poznaje ih samo iz udžbenika, a koja se očigledno poistovjećuje s ratobornim porukama pjevača".
Kult Thompsona, navodi se dalje, nije nikakva subkultura u Hrvatskoj – to pokazuje ne samo veliki broj posjetilaca koncerta, već i činjenica da ga politička i sportska elita zemlje rado prisvaja. Fudbalska reprezentacija i drugi sportisti redovno slave svoje uspjehe uz njegove pjesme, političari svih stranaka puštaju njegove pjesme tokom predizbornih kampanja, a iz barova na jadranskim plažama Thompsonova muzika odjekuje svake sezone.
Romantiziranje fašizma
"Hrvatska je izgradila jednu herojsku verziju historije, u kojoj se ratni zločini umanjuju, a fašistički elementi romantiziraju. Sa svakim stihom koji Thompson otpjeva, ta selektivna kultura sjećanja sve glasnije odjekuje večernjim nebom Zagreba i čitavim hrvatskim društvom. Čini se da plavetnilo Jadrana prekriva mnogo toga. I ono što u unutrašnjosti zemlje vrije", upozorava se na kraju teksta.
Odgovornost za to autor, međutim, vidi i u pasivnosti Evropske unije. "Onaj ko ozbiljno shvata zajednicu evropskih vrijednosti, ne smije šutjeti pred ovakvim kulturnim uljepšavanjem prošlosti. Jer kada se pola miliona ljudi okupi kako bi slavilo pjevača koji otvoreno koketira s fašističkim simbolima, onda više nije riječ samo o muzici. Riječ je o neuspjehu Evropske unije da jasno povuče granice prema fašizmu", smatra autor opširne analize Thompsonovog koncerta u listu Berliner Zeitung.
(Vijesti.ba)