
Događaj je bio posvećen susretu zvuka i slike, muzike i prostora, a publika je imala priliku da kroz sinergiju vizuelnog i muzičkog izraza promišlja teme istrajnosti, otpora i ljudske krhkosti.
Uvodno obraćanje održala je kustosica Gabriela Manda Seith, koja je izložbu "Gaza bijenale" predstavila kao decentralizovanu međunarodnu postavku, koju su u aprilu 2024. u Palestini pokrenuli umjetnici iz Gaze, u saradnji s Forbidden Museum/Jabal Al Risan, s ciljem da se umjetnički glasovi prenesu kroz mrežu paviljona širom svijeta.
Sarajevski paviljon odvija se na više lokacija, u Umjetničkoj galeriji BiH, Historijskom muzeju BiH, Muzeju ratnog djetinjstva, DKC-u Sarajevo, Collegiumu Artisticumu i zgradi Crvenog krsta, od 10. oktobra do 7. novembra, čime je Sarajevo uvršteno među gradove kao što su London, Padova, Berlin, Istanbul, Toronto i mnogi drugi.
Seith je naglasila da je kuratorski fokus i u Sarajevu na procesima stvaranja u uvjetima ekstremne materijalne oskudice i prekida kontinuiteta rada, pri čemu djela često nastaju u novim kontekstima (fotografije, crteži, instalacije, video), kako bi posvjedočila svakodnevnici razaranja, ali i gestama brige i solidarnosti.
Ovakav pristup, obilježen dokumentarnim i poetskim registrom, u skladu je s općom koncepcijom Biennala koja okuplja više od pedeset umjetnika i razvija se kao putujuća platforma za izlaganje i dijalog s publikom u različitim gradovima. Posebno značajan u Sarajevu je segment u kojem je kustosica uvezala radove iz Gaze s radovima nastalim tokom opsade Sarajeva, čime se uspostavlja interlokalna linija pamćenja između dvije ratne umjetničke scene i otvara prostor za uporedno čitanje estetike otpora.
U tom okviru, izložba je predstavljena ne kao zbir "tema o ratu", nego kao metodologija umjetničkog preživljavanja - kada materijali, ateljei i institucije izostanu, umjetnost se premješta u formate koji su tehnički mogući, a institucionalni partneri u gradovima-domaćinima preuzimaju uloge produkcije, rekreacije i prezentacije djela. Time Gaza bijenale potvrđuje institucionalnu i kuratorsku inovaciju, a paviljoni nisu tek logističke tačke, oni su aktivni aparati za prijenos i tumačenje umjetničkih iskaza u odsustvu standardnih uvjeta rada.
Nakon kustoskinog izlaganja, uslijedio je koncert gudačkog kvarteta "SA Sinfonietta" u sastavu Tamara Arsovski i Alma Dizdar (violine), Aida Deljkić (viola) i Belma Alić (violončelo).
- Kako bi rekla Susan Sontag, umjetnost možda ne može promijeniti svijet, ali nas može sačuvati od ravnodušnosti. U spoju koncerta i izložbe, publika nije bila samo posmatrač već i svjedok, podsjećana na to da čin gledanja i slušanja u sebi nosi moralnu odgovornost. Upravo u toj pažnji, u tom usporenom trenutku razumijevanja, umjetnost ponovno pronalazi svoju društvenu funkciju - naveli su iz Udruženja "Strings Attached Sinfonietta".
Projekat "Muzikom kroz izložbu" realizira se uz podršku Grada Sarajeva, Ministarstva kulture i sporta Kantona Sarajevo i Federalnog ministarstva okoliša i turizma, u saradnji s Umjetničkom galerijom Bosne i Hercegovine.
(Vijesti.ba / FENA)