
Vlada Federacije BiH je danas, na prijedlog Federalnog ministarstva trgovine, donijela Odluku kojom se propisuje mjera neposredne kontrole cijena određivanjem najvišeg nivoa prodajne cijene peleta od drveta u trgovini na malo na teritoriji Federacije BiH.
U skladu sa odlukom najviša prodajna cijena peleta ne može prelaziti 480 KM plus PDV u trgovini na malo, po toni u svim pakovanjima. Ova odluka se primjenjuje do 1.12.2025. godine.
Umjesto da se posegne za sezonskim i tržišno opravdanim mjerama, poput privremene zabrane izvoza, vlast je ponovo izabrala najlakši i najlošiji put, administrativno ograničavanje cijena. To je, očigledno, omiljena disciplina ovdašnjih populista, prepisana iz susjedstva, bez analize posljedica.
Da državna intervencija u tržište gotovo nikada ne završi dobro, pokazuje i primjer Srbije, gdje je nedavno, zbog ograničenja marži, sve više trgovačkih lanaca bilo prisiljeno zatvoriti svoje prodavnice. Država, koja bi trebala biti regulator, ne trgovac, time postaje generator haosa.
Ironično, Preambula Ustava BiH jasno predviđa podsticanje ekonomskog razvoja kroz zaštitu privatnog vlasništva i unapređenje tržišne privrede.
Ovakve odluke i postojeći Zakon o kontroli cijena, međutim, nemaju nikakve veze s tržišnom ekonomijom. Naprotiv, riječ je o naslijeđenim praksama iz vremena socijalizam i partijskih komiteta. Vlasti umjesto da se prilagode modernik dobu, nastavljaju igrati ulogu centralnog planera, dok trgovina u BiH ostaje zarobljena u raljama birokratije i inspektorskih blokova.
Ranije smo pisali da po novom Zakonu za prekršaje nepridržavanja mjera kontrole cijena, minimalna kazna za pravna lica sada iznosi 6.000 KM (umjesto dosadašnjih 1.000), dok se maksimalna kazna penje na 30.000 KM (umjesto 10.000). Povećane su i kazne za odgovorna i fizička lica.
Stručnjaci s pravom upozoravaju da će takve drakonske kazne ne samo ugušiti tržište, nego i otvoriti vrata zloupotrebama. Inspektorima su date gotovo neograničene ovlasti, dok se trgovcima faktički ukida mogućnost žalbe i sudske zaštite. U praksi to znači: ko se zamjeri inspektoru, plaća. A ako pokuša pravnim putem, rizikuje višestruko veće troškove i dugotrajan proces.
Ne treba zaboraviti da su posljednjih godina sudovi sve češće presuđivali u korist trgovaca, osporavajući nezakonito postupanje inspekcija. Ovim izmjenama, vlast očigledno želi obeshrabriti svaki pokušaj pravne borbe. Umjesto pravne države dobijamo teren pogodan za “rješavanje na licu mjesta”, odnosno za institucionalizaciju korupcije.
Da apsurd bude veći, dok se država bavi kontrolisanjem cijena i kažnjavanjem legalnih trgovaca, nelegalna trgovina cvjeta pred očima inspekcija, vlasti i javnosti. Kamioni puni peleta svakodnevno kruže gradovima, a niko ih ne zaustavlja. Jer, lakše je udariti po onima koji posluju po zakonu, nego dirati u sivi sektor protiv kojeg se svi navodno bore. Dakako, samo deklarativno.
Jer lakše je glumiti zaštitnika građana nego graditi funkcionalno tržište.
Kontrola cijena ne rješava uzrok problema, ona ga samo prebacuje na leđa privrednika i potrošača. I dok populističke odluke donose kratkoročnu popularnost, dugoročno uništavaju povjerenje, konkurenciju i ideju slobodne ekonomije, a na koncu i ekonomiju.
Glavni uzrok trenutne nestabilnosti i rasta cijena peleta u BiH leži u nekontrolisanom izvozu drvne sirovine, trupaca.
Hiljade kubika drveta svakodnevno napuštaju zemlju po mizernim cijenama, u režiji javnih preduzeća.
Takva politika razara domaću preradu, a posljedica je manje sirovine za domaće proizvođače što znači i manju ponuda na tržištu, rast cijena i opasnost od nestašice peleta.
(Vijesti.ba)