17.11.2025 / 14:21 Svijet - Na parkinzima

Južna Koreja uvodi novo pravilo, tiče se solarnih panela

Južna Koreja uvodi novo pravilo, tiče se solarnih panela
Foto: Ilustracija
Južna Koreja preduzima značajan korak ka razvoju zelene energije u urbanim sredinama: od 28. novembra 2025. godine stupa na snagu novo pravilo koje nalaže obaveznu instalaciju solarnih sistema na svim javnim parkiralištima čija je površina veća od 1.000 kvadratnih metara.

Ovu promjenu, koja predstavlja amandman na nacionalno zakonodavstvo o obnovljivoj energiji, odobrilo je Ministarstvo za klimu, energiju i životnu sredinu. Pravila se odnose na parkirališta kojima upravljaju državni organi, lokalne samouprave i javne institucije, prenosi Klima101.

Očekuje se da će većina instalacija biti u obliku nadstrešnica, dok podzemne garaže neće biti obavezne za ovu mjeru.

Uredbom su propisani i konkretni kapaciteti solarnih sistema: za svakih deset kvadratnih metara parkirališnog prostora potrebno je instalirati najmanje jedan kilovat panela. Drugim riječima, parkiralište od 1.000 kvadratnih metara trebalo bi da, prema novim pravilima, ima solarni sistem minimalnog kapaciteta od 100 kilovata.

Vlada radi na procjeni količine obnovljivih izvora koja bi mogla biti izgrađena na ovaj način.

Ipak, već su dostupne neke preliminarne brojke.

Kako navode lokalni mediji pozivajući se na izvještaj Korejske federacije ekoloških pokreta iz 2024. godine, nova mjera mogla bi dovesti do proširenja kapaciteta solarnih sistema u Južnoj Koreji za oko 1,16 gigavata. Za poređenje, trenutno je na tamošnjim parkiralištima instalirano otprilike 52 megavata obnovljivih izvora.

Međutim, cilj nije samo podrška energetskoj tranziciji, već se istovremeno povećava efikasnost korištenja zemljišta, jer parkirališta dobijaju dodatnu vrijednost kroz proizvodnju električne energije.

Pored toga, solarne nadstrešnice pružaju hladovinu za parkirana vozila tokom toplih dana, štiteći ih od vremenskih nepogoda i potencijalno produžavajući vijek trajanja unutrašnjosti automobila. Takođe, mogu poslužiti kao idealna baza za integraciju punjača za električna vozila.

A šta će se dešavati sa proizvedenom električnom energijom?

Kako se navodi, ona će biti prodavana. Drugim riječima, vlasnici parkirališta vjerovatno će iznajmljivati svoja postrojenja kompanijama za proizvodnju električne energije, ali će takođe moći koristiti proizvedenu struju za sopstvene potrebe.

Nadležno ministarstvo najavilo je da će od decembra organizovati sastanke sa 11 gradskih uprava, uključujući Seul, radi detaljnog objašnjenja nove politike i distribucije svih potrebnih materijala.

Južna Koreja planira da dostigne neto nulte emisije do sredine vijeka. Međutim, za javni sektor rok je nešto kraći – do 2045. godine.

(Vijesti.ba)

Izdvajamo