14.12.2025 / 09:23 Ekonomija - Ministar saobraćaja KS

Šteta: Sarajevo će imati najbolji javni prevoz u ovom dijelu Evrope

Šteta: Sarajevo će imati najbolji javni prevoz u ovom dijelu Evrope
Foto: FENA
U godini u kojoj se obilježava 140 godina javnog gradskog prevoza, isporučeno je svih 25 novih tramvaja, kupljenih novcem svih građana Kantona Sarajevo.

Sarajevo je jedan od gradova u Evropi koji ima najdužu tradiciju javnog prevoza. Sve je počelo 1885. godine kada su ulicama grada prošli tramvaji na konjsku vuču, a deset godina poslije, Sarajevo je imalo električni tramvaj. Od tada do danas, tramvaj je bio istinski simbol glavnog grada Bosne i Hercegovine.

Povodom ovog zaista velikog jubileja, 140 godina javnog prevoza, ministar saobraćaja Kantona Sarajevo Adnan Šteta u intervjuu za Fenu govorio je o modernizaciji sistema, ključnim infrastrukturnim projektima i reformama kroz koje Kanton Sarajevo prolazi posljednjih godina.

- Javni prevoz je važan segment u životima svih građana i prava slika grada. Nakon dugog perioda stagnacije, u posljednjih pet godina, Sarajevo je doživjelo procvat u javnom prevozu, zahvaljujući ulaganjima, odlučnosti na putu reformi i podršci građana. Danas slavimo 140 godina, ali i činjenicu da taj sistem ponovo funkcioniše, raste i vraća povjerenje ljudi - govori ministar Šteta.

Ističe kako su postali razvojno Ministarstvo onog trenutka kada su odlučili realizovati projekte i promijeniti kvalitet života, jer stanje u saobraćaju i javnom prevozu je bilo izuzetno loše.

- Prvo smo slušali građane, njihove potrebe i prioritete. Na osnovu istraživanja i analiza, zajedno sa stručnjacima, akademskom zajednicom i međunarodnim partnerima, razvrstali smo sve projekte prema kompleksnosti i rokovima, te napravili plan razvoja za period 2021–2030. Taj plan danas daje opipljive rezultate - navodi ministar saobraćaja KS.

Da bi mogli početi sa ulaganjima, kako doddaje, odlučno su pristupili i rješavanju problema u GRAS-u, koji su mnogobrojni, a koje su zatekli od prethodnih vlada i uprava. Ističe da su isplatili tužbe radnicima, danas radnici mogu ići u penziju jer im se uplaćuju neuplaćeni doprinosi iz perioda 2009.-2016.

- Danas radnici imaju redovne plate, koje ranije nisu imali. Gras je bio pred stečajem prije par godina, ali uspjeli smo u namjeri da sačuvamo preduzeće, zahvaljujući velikim ulaganjima iz budžeta Kantona Sarajevo i nakon toga odlučno krenuli u obnovu infrastrukture. Pokrenuli smo, realizujemo i završavamo projekte koje građani očekuju decenijama: od velikih kapitalnih investicija u pruge i vozni park, do stalnih ulaganja u saobraćajnice i sigurnost. Ponosan sam što smo, uz gradnju puteva i pruga, uspjeli izgraditi i davno izgubljeno povjerenje građana u korištenje javnog prevoza, što je jednako važno. Posebno sam sretan što prvi put u novijoj historiji naši učenici, studenti i penzioneri s najnižom penzijom mogu besplatno da koriste gradski prevoz i što Sarajevo ima noćni prevoz, koji je besplatan za sve. Javni prevoz danas obavljaju dva prevoznika Gras i Centrotrans, a kupon kupljen kod jednog prevoznika, važi i kod drugog, što ranije nije bio slučaj - naglasio je ministar Šteta.

Istakao je da su projekti na kojima rade sigurno promijenili sliku grada i donijeli pozitivne promjene svakom stanovniku kantona.

- Prije samo par godina da nismo obnovili tramvajsku prugu, tramvajski saobraćaj bi bio zaustavljen, jer je pruga bila nesigurna i nefunkcionalna. Bila je to prva obnova pruge od Ilidže do Marijin Dvora od 1962. godine i uprkos svim izazovima i pritiscima, projekt je završen, na zadovoljstvo svih učesnika u projektu. U godini u kojoj se obilježava 140 godina javnog gradskog prevoza, isporučeno je svih 25 novih tramvaja. Isti broj novih trolejbusa, njih 25, vozi ulicama našeg grada, a nabavljamo još dodatnih 10 novih Solaris trolejbusa. To su prve nabavke novih tramvaja i trolejbusa nakon Olimpijade. Sva vozila koja smo nabavili, kupljena su novcem svih građana, a opremljena su savremenom opremom, posjeduju video nadzor, klimu i značajno su poboljšala kvalitet javnog prevoza. Ono na šta smo posebno ponosni kada je riječ o novim vozilima je što se ljudi nakon toliko godina vraćaju u javni prevoz i što smo vratili povjerenje ljudima da javni prevoz može biti kvalitetan i povoljan - kazao je.

Izdvojio je projekt koji je sa sobom donio, kako kaže, velike emocije, posebno za stanovnike Vogošće, a to je obnova trolejbuske mreže do Vogošće, koja je uništena u ratu. Trolejbus je ponovo počeo voziti i to na liniji 105 od Trga Austrije do Vogošće, nakon 33 godine.

- Prvi put će Sarajevo dobiti moderan, senzorski sistem koji u realnom vremenu prati protok vozila i upravlja semaforima. Sistem će u funkciji biti sljedeće godine, a oprema se postavlja na svim semaforiziranim raskrsnicama, njih ukupno 163. Građanima se zahvaljujem na razumijevanju tokom trajanja ovog projekta, a siguran sam da će kraj projekta i početak adaptivnog upravljanja saobraćajem donijeti velike prednosti za sve nas. Adaptivno upravljanje saobraćajem pored upravljanja semaforima i nadzorom nad saobraćajem će omogućiti i prioritet za tramvajski saobraćaj.

Unaprijedili smo autobuski i minibuski saobraćaj koji je godinama bio zanemaren. Količina informacija koju primamo, učini da zaboravimo mnoge stvari i situacije koje su se prije samo par godina dešavale u skoro svim dijelovima kantona. Četrdeset autobuskih i minibuskih linija nije bilo redovno ili nije nikako funkcionisalo. Danas su sve te linije vraćene građanima i svakodnevno ih koriste - kaže ministar.

Kako bi dodatno unaprijedili ovaj vid prevoza, nabavljaju 15 autobusa i 10 minibusa i na tome, kaže, neće stati.  Danas imamo i dvije željezničke linije do Podlugova i do Pazarića, kojih nije bilo ranije, a one godišnje prevezu više od 100.000 putnika. 

- Građanima je u velikoj mjeri olakšala svakodnevnicu i aplikacija za javni prevoz, koja trenutno ima preko 30 hiljada korisnika, a putem koje mogu u realnom vremenu pratiti dolazak vozila na stanicu i kupiti kartu. Aplikacija će dodatno biti unaprijeđena, ali smo zadovoljni njenim dosadašnjim korištenjem - dodao je.

Kada je u pitanju jedan od najvećih projekata, izgradnja pruge Ilidža – Hrasnica koji je u toku, Šteta je kazao da je to prvo širenje tramvajske mreže od 1962. godine. Podsjetio je da je pruga dugo postojala samo u ideji, prvi put u papirima je spomenuta 80-ih godina i od tada generacije spominju prugu do Hrasnice, "a sada taj projekt, nakon decenija čekanja i realizujemo".

- Pruga je duga gotovo 13 kilometara u oba smjera i zahtjevna je po svim segmentima, od infrastrukture do imovinsko-pravnih odnosa. Realni završetak se očekuje na proljeće iduće godine. Dobici su višestruki: brži i sigurniji prevoz, ekološki najpovoljnija vrsta prijevoza, bolje povezivanje Ilidže, Sokolović Kolonije, Butmira i Hrasnice. Ovo je projekt koji će promijeniti svakodnevicu desetina hiljada ljudi i ponovo širiti Sarajevo kroz javni prevoz. Svako širenje infrastrukture znači napredak - ističe ministar Šteta.

Zaključuje da KS danas ima najpovoljniji javni prevoz u BiH i da je to standard koji će zadržati.

- Svi pokazatelji govore da smo javni prevoz vratili na pravi kolosjek – i na tom putu više nema stajanja, nastavit ćemo raditi još jače. Sarajevo je od grada slučaja, postalo grad primjer – u periodu od par godina mnogo stvari je urađeno. To ne govorimo samo mi, to govore prezentacije drugih evropskih gradova i gradova regije koji za primjer razvoja urbane mobilnosti i ulaganja uzimaju Sarajevo. Nakon svih ovih projekata, nastavljamo nabavljati nove tramvaje, trolejbuse, autobuse i minibuse, nastavljamo širiti tramvajske pruge i to od Nedžarića do Dobrinje i aerodroma, te od Željezničke stanice do Šipa. Obnovit ćemo trolejbuski i tramvajski depo na postojećim lokacijama i mnogo toga nas još čeka. Siguran sam da će Sarajevo za nekoliko godina imati najbolji javni prevoz u ovom dijelu Evrope. To je naš cilj i na njemu ćemo nastaviti raditi - kazao je ministar saobraćaja KS Adnan Šteta u intervjuu za Fenu.


(Vijesti.ba / FENA)

Izdvajamo